• Kom in actie en leer

Dit is de basis. Je traint je brein als je met structurele spanning werkt. Je brein zal met een idee komen, hoe klein ook, om deze spanning te verminderen. Een actie heeft drie mogelijke uitkomsten:

  1. De spanning wordt minder: je bent een stap dichter bij je resultaat gekomen.
  2. De spanning blijft gelijk: je actie heeft niets uitgehaald.
  3. De spanning wordt groter: je actie heeft je verder van ‘huis’ (de oplossing, het resultaat) gebracht.

Dit is het ‘moment van de waarheid’. Het vormt de basis voor jouw professionele leerproces.

  • Vraag om hulp

Eigenaarschap is ook op een goede manier hulp vragen. Hulp vragen vanuit eigenaarschap is iets anders dan hulp vragen vanuit een slachtofferrol. Dat laatste is met een andere toon op een ander moment. Als je structurele spanning op een professionele manier inzet ‘zie’ je op tijd dat je achter begint te lopen op de planning, dat je er zelf niet uitkomt. Je kunt dan je verantwoordelijkheid nemen door er anderen bij te betrekken. Er is geen plek voor gezichtsverlies. Laat anderen meekijken en meedenken over de oplossing voor jouw volgende stap. De realiteit is dat jij eigenaar bent van het proces om daadwerkelijk tot de resultaten te komen die bij jouw rol horen. Als je vastloopt, organiseer hulptroepen.

  • Betrek je leidinggevende

Laat je leidinggevende met je meekijken. Hij/zij kan een belangrijk perspectief introduceren. Hij/zij kan je wijzen op blinde vlekken en je uitdagen door een paar goede vragen te stellen. Jij kan dat proces regisseren door effectief met jouw structurele spanning te werken. Presenteer zo concreet mogelijk het verschil in beeld waar je op uit bent en het beeld waar je op dit moment staat. Je kunt dan samen met je leidinggevende oplossingsgericht te werk gaan.

  • Doe een kleine stap

Perfectionisme staat nog weleens oplossingsgerichtheid in de weg. Uit angst dat het niet goed uitpakt nemen we geen risico ook al hebben we best wel een idee wat de volgende stap kan zijn. Elke stap, hoe klein ook, kan momentum genereren. Het helpt je weer verder in je leerproces. Niets doen kan je ook dichterbij de resultaten brengen die er voor jou toe doen, maar de kans erop is niet erg groot.

  • Stel niet uit

Weten wat de volgende stap is, is nog iets anders dan deze stap ook daadwerkelijk zetten. We hebben in onze dagelijkse praktijk allemaal dingen die we liever niet doen, waar we minder goed in zijn, of waarmee we kans lopen op kritiek of afwijzing.

Vanuit eigenaarschap doet dit er niet toe. Uitstellen is nooit de oplossing. Je weet donders goed wat je te doen staat. ‘Just do it’.

 

Gijs den Engelsman MBA, 06-51994280.