Door je om te beginnen als manager te beseffen dat je maar één taak hebt: Het tot resultaten laten komen van je medewerkers. Dat doe je door in je rol als manager invloed uit te oefenen op de factoren die bepalend zijn voor eigenaarschap en je bewust te zijn van de voorbeeldrol die je hebt.

Wij hebben samen met onderzoeksbureau Motivaction onderzocht wat eigenaarschap precies is. Eigenaarschap kent een aantal intern gedreven en extern gedreven bouwstenen. We hebben er een scan van gemaakt, die kun je gratis als individu invullen en je kunt hem gebruiken om in kaart te brengen hoe het met het eigenaarschap in je team of in je bedrijf gesteld is. Je kunt de scan doen op www.eigenaarschapscan.nl

Dit zijn alvast 7 tips voor het creëren eigenaarschap waar je als manager direct mee aan de slag kunt.

1.    Maak je medewerkers deelgenoot van de missie en strategie van je bedrijf. En vraag welke resultaten zij gaan behalen die bijdragen aan het succes van de organisatie of het team. Voorkom het opleggen van “andermans” doelstellingen, daarmee creëer je gelatenheid. Als manager heb je natuurlijk de taak om maximale betrokkenheid te creëren in je team. Verbondenheid en identificatie zijn essentieel. Hebben jouw medewerkers een “baan” of een missie?

2.    Zorg er voor dat je medewerker weet wat van hem verwacht wordt, omarmt hij zijn rol? Rolduidelijkheid is een belangrijke factor voor eigenaarschap. Is er bijvoorbeeld mandaat om de rol ook echt te kunnen uitvoeren en sluit de rol aan op de competenties van je medewerker? En is het voor de omgeving duidelijk wat die rol is? Zijn de resultaatverwachtingen helder? Als de rolduidelijkheid er niet is werp je een rookgordijn op waardoor naar elkaar gewezen wordt wanneer resultaten achterblijven.  

3.    Blijf je medewerkers aanspreken op alleen het resultaat. Dat betekent, hoe verleidelijk ook, dat je geen oplossingen aandraagt als de resultaten achterblijven. Help door het stellen van de juiste vragen inzichtelijk te krijgen hoe het huidige resultaat tot stand is gekomen, welke keuzes zijn gemaakt en welke besluiten zijn genomen. En bedenk vervolgens samen met je medewerker hoe het beter zou kunnen.

4.    Praat met elkaar, niet over elkaar. Wanneer je met elkaar praat, elkaar feedback geeft, krijg je een lerende en groeiende organisatie. Wanneer je over elkaar praat ontneem je de ander de kans om te groeien en neem je geen eigenaarschap over je eigen resultaten. Spreek als manager je medewerkers aan wanneer over elkaar gepraat wordt en geef zelf het goede voorbeeld. Over elkaar praten levert enkel wantrouwen op, daarmee zet je uiteindelijk het team mentaal op slot.

5.    Stel je kwetsbaar op. Een sleutel voor het creëren van een sterk team is je als manager kwetsbaar op te stellen. Sterke teams durven conflicten met elkaar aan te gaan. Dan kan alleen in een sfeer waar je de open dialoog met elkaar aan gaat, waar fouten geoorloofd zijn en men zich veilig voelt. Maak de werkelijkheid bespreekbaar en wuif onzekerheden en falen niet weg. 

6.    Moedig je medewerkers aan risico’s te nemen. Beloon elkaar wanneer iets op een andere manier wordt aangepakt dan gebruikelijk, wijs niet bij voorbaat nieuwe ideeën van de hand. Vraag actief om ideeën, daag je team uit de comfortzone te vergroten. Zelfs als dat niet direct goed uitpakt.  

7.    Leg de lat hoog. Ontplooiing heeft alles met leren te maken. Wees als manager de kritische vriend van je medewerkers. Geef uitdagende opdrachten en moedig daarmee aan kennis en vaardigheden te vergroten.

Wil je meer inspiratie? Kijk dan op onze website www.performancematters.nl en meld je aan voor één van onze muzikale voorstellingen over eigenaarschap op 7 november in Groningen of 16 november in Amsterdam.