Eigenaarschap is een grondhouding. Het is de basis voor hoe je in je werk staat, in je relatie tot jezelf, je klanten en collega's. Het is ook best een vage term. Wat is dan eigenaarschap? Belangrijker nog, hoe draagt het bij aan de resultaten van de organisatie? Dat hebben we onderzocht. Beter nog, we hebben het laten onderzoeken door Motivaction, een gerenommeerd onderzoeksbureau in Amsterdam. Daar is de scan uit voortgekomen. Je kunt deze bekijken op www.eigenaarschapscan.nl.

Jij kan de scan zelf doen. Het levert je een rapport op van de 8 factoren van eigenaarschap. Tot 250 mensen kun je deze scan daar ook stand alone afnemen, waarmee je zicht krijgt op het eigenaarschap in je organisatie, de collectieve aandachtspunten en verschillen tussen teams in je organisatie. Maar hoe draagt eigenaarschap bij aan prachtige resultaten?

Verkeerd verbonden of goed verbonden

Professionals die eigenaarschap nemen voelen zich met hoofd en hart verbonden aan de organisatie waar ze voor werken. Als er aandacht is voor deze verbinding tussen professional en organisatie zal de inzet en bijdrage groter zijn dan als de professional 'verkeerd verbonden' is of 'niet verbonden'. Gallup laat in onderzoek elk jaar zien dat het gebrek aan engagement binnen organisaties miljarden kost.

Mopperen of opperen

In de dagelijkse praktijk krijgt elke professional en elk team met tegenslag te maken. De eerste mentale reactie is cruciaal, meer nog dan de (soms beleefde) externe reactie. Is er een neiging om te klagen over de omstandigheden, een teken van gebrek aan eigenaarschap, of is er een kniereflexmodus van het bedenken van een idee om met de ontstane situatie om te gaan? Er lekt al productiviteit en creativiteit weg met 'mentaal mopperen', laat staan met het openlijk met elkaar mopperen of klagen over tegenvallende situaties.

Verantwoordelijkheid nemen of afschuiven

Als het er om gaat, in cruciale momenten van de waarheid die elk team en elke professional kent, wat gebeurt er dan? Het nemen van verantwoordelijkheid klinkt simpel en we claimen het allemaal te doen, maar de praktijk is weerbarstig. Eigenaarschap veronderstelt dat er verantwoordelijkheid genomen wordt, ook als het lastig of pijnlijk of zwaar is. Dat is iets anders dan een cultuur van 'vacante verantwoordelijkheid' die volgens een bestuurder die ik laatst sprak rondwaarde in haar organisatie.

Handelen vanuit zelfvertrouwen of vanuit angst

Angst speelt een grotere rol in de praktijk van de professional dan we denken. Het maakt dat we in onze comfortzone blijven, risico's uit de weg gaan, kritiek vakkundig verdedigd wordt en we niet werken aan die resultaten die werkelijk ons hart hebben vanwege de kans op falen.

Teamvertrouwen of een cultuur van middelmatigheid in een team

Eigenaarschap werkt aan een teamcultuur waar leren en presteren hand in hand gaan. Er heerst veiligheid om fouten te maken, met een nieuw idee te komen en om van en met elkaar te leren. Dat staat in contrast met een team waarin er van werkelijk vertrouwen geen sprake is, waar voorzichtigheid en routine troef is en waar er minder met dan over elkaar gesproken wordt.

Proactief of reactief

De uitvoerende professional ziet als eerste wat er moet gebeuren in een concrete situatie. De mooiste ideeën komen van de werkvloer. Eigenaarschap werkt aan een cultuur waarin deze ideeën tot uitvoering komen, waarin elke keer weer zelf nagedacht wordt en gehandeld in de spirit van de resultaten die belangrijk zijn voor de organisatie. Dat is fundamenteel anders dan wachten op een instructie, of pas in actie komen nadat er een klacht binnengekomen is.

Leren als ruggengraat voor een levende organisatie

Iedereen vindt leren een 'goed' ding. Het daadwerkelijk regelmatig leren, feedback organiseren, analyseren van concrete werkprocessen, het anders doen nadat je beseft hebt dat een resultaat minder is dan je van jezelf verwacht had: het toont eigenaarschap. Dit eigenaarschap is lang niet altijd vanzelfsprekend in de dagelijkse praktijk.

Rolduidelijkheid

Heeft elke professional een helder en gedeeld beeld van wat er van hem of haar verwacht wordt? De leuke, boeiende maar ook de minder leuke kanten van een rol? Als hier maar weinig over gesproken wordt, zeker naar aanleiding van concrete situaties gaan beelden over rollen een eigen leven leiden en liggen frustraties en teleurstellingen op de loer.

Benieuwd hoe jij voor eigenaarschap kan zorgen binnen de organisatie? Download ons gratis ebook ‘De 6 manieren om eigenaarschap te creëren.’