Op Facebook komen regelmatig ‘Share, like en win’ acties voorbij. Je wordt verleid tot consumptief consumentengedrag: klik op een button, zit achterover en zonder enig risico te lopen of een bijdrage te leveren (ja, je verspreidt het bericht in je netwerk), heb je de kans op winst.  Maar laten we eerlijk zijn: de kans dat je wint is natuurlijk uiterst klein.

Mooie resultaten komen niet uit de lucht vallen

De neiging om mee te doen aan dit soort acties ontstaat doordat onze hebberigheid groter is dan onze realiteitszin. Ons brein ziet onszelf al met die nieuwste smartphone, koffie drinkend in de nieuwe keuken in of die nieuwe tuin aan ons huis. Maar in de realiteit komen die dingen niet uit de lucht vallen.

Bij Performance Matters creëren we realiteitszin en professionele resultaten die er toe doen. Dat vraagt dingen als lef, discipline, leren en inspanning. Die prachtige resultaten haal je niet zonder daar eerst iets voor te doen. Dat neemt niet weg dat je het idee van ‘share, like en win’  goed kunt gebruiken om zelf resultaten te behalen:

Share

Deel een voor jou belangrijk toekomstig resultaat met vijf (ja, vijf) mensen in je omgeving. Je mag in dit proces een tikkie kieskeurig zijn: kies mensen uit die het beste met je voor hebben én waarschijnlijk een positief kritische bijdrage kunnen leveren.

Je stelt ze, nadat je jouw beeld van succes met ze gedeeld hebt, vragen als:

  • Hoe kan mijn beeld van  succes nog scherper, aansprekender of uitdagender?
  • Wat zijn volgens jou de eerste stappen die ik kan zetten?
  • Met wie moet ik volgens jou contact maken om dit te realiseren? Wil je me bij hem of haar introduceren?                                                       

Door jouw beeld van een gewenst resultaat te delen geef je aan dat je het realiseren van dit resultaat serieus neemt. Teveel prachtige ideeën blijven in hoofden zitten en sterven dan in schoonheid.

Steven Spielberg zei laatst dat de stem van onze ambities en dromen vaak fluistert. Daardoor wordt die stem vaakoverschreeuwd door de waan van de dag, externe maar vaker nog onze interne criticasters en onze routines en gewoontes.

In de praktijk zie ik vaak hoe ongelooflijk nuttig het is de tijd te nemen om naar die fluisterende stem te luisteren en vorm te geven aan een ambitie. Als je goed naar die stem geluisterd hebt is het delen van je ambities een vitale volgende stap.

Like

De mensen aan wie je dit vraagt gaan antwoorden geven. Een belangrijke basishouding is om die antwoorden te waarderen. Soms zijn het niet de antwoorden die je misschien wilde horen, neem dan geen defensieve houding aan. Jij blijft immers de regisseur van jouw resultaatbeeld. De ideeën en uitdagingen die anderen hieraan toevoegen zijn waardevol. Ook kritiek is erg waardevol, zie het als gratis advies: sommige valkuilen had je anders niet gezien. Je hebt prachtige ideeën; de kans is groot dat anderen, die jou goed kennen, daar mooie dingen aan toe te voegen hebben.

Win

Een prachtig professioneel idee wordt twee keer gerealiseerd: de eerste keer in je hoofd en de tweede keer in de realiteit. Wist je dat je je onbewust extra committeert aan doelen die je hebt gedeeld met de buitenwereld? Nu je anderen hebt betrokken bij jouw idee heb je een goede stok achter de deur om aan het werk te gaan.

Ga aan de slag en maak je professionele idee waar. Niets smaakt zo goed als het uitvoeren van een idee dat je ooit bedacht hebt.

Vallen en opstaan

Het proces naar de eindstreep gaat gepaard met vallen en opstaan, met allerlei leerprocessen en bijstellingen. Het omarmen van dat proces is eigenaarschap in optima forma. 

Bij deze volg ik direct mijn eigen tip op en deel ik mijn eigen ambitie met jullie: wat is een resultaat dat ik graag professioneel gerealiseerd wil zien?

‘8 leergangen eigenaarschap, de komende 12 maanden uitgevoerd. Alle deelnemende professionals is het gelukt om mooie concrete professionele resultaten te behalen.’

Dit is een concreet voorbeeld van een professioneel resultaat wat ik voor ogen heb om te gaan realiseren. Tijd voor het ‘like’ gedeelte, wat zijn volgens jou de eerste stappen die ik kan zetten? Deel ze met me via LinkedIn.

Wil jij jouw doelen en ambities delen, maar vind je het lastig om de eerste stap te zetten? Volg dan onze leergang eigenaarschap, waarin we scherpstellen op jouw gewenste resultaten.