Het professionele moment van de waarheid is het moment waarop je als professional beseft dat er een verschil is tussen het professionele resultaat dat je op dit moment van jezelf verwacht had, en het resultaat dat je op dit moment werkelijk gerealiseerd hebt.

Wanneer je als professional zelfstandig werkt, en je ook je eigen opdrachten moet binnen halen ken je vast en zeker die momenten dat je realiseert minder contracten te hebben afgesloten dan je had verwacht. Of dat in je rol als accountmanager niet de omzet gehaald hebt die je verwacht had. Cruciaal is wat je met dit besef doet: Ga je het negeren of grijp je het aan om te leren?

Eigenaarschap.

Wat doe je als het resultaat niet goed genoeg is? Tegen de buitenwereld zeggen dat het aan de markt ligt, of aan die ene klant die maar niet kan beslissen of je verkoudheid die maar aan blijft houden is tot daar aan toe. Maar dan ook nog tegen jezelf liegen is afdrijven van eigenaarschap.

De waarheid is even wennen.

De waarheid is soms even wennen. Het onder ogen zien van het feit dat er niemand anders dan jijzelf verantwoordelijk is voor dit resultaat voelt ontprettig. Het levert een negatief gevoel op. En juist op deze momenten is het aantrekkelijk om ervoor te kiezen dit niet onder ogen te zien zodat je negatieve gevoel snel verdwijnt.

Ontkennen dat jij verantwoordelijk bent.

De "ja maar" techniek toepassen kan helpen, zelf door het alleen maar te denken kun je al een beter gevoel oproepen. Als professional kijk je dan niet echt naar het resultaat, en ontneem je jezelf de kans om er van te leren en het de volgende keer beter te doen.

  • Ja maar het was zo druk....
  • Ja maar er zijn meerdere collega's bij wie de resultaten tegenvallen....
  • Ja maar die klant haakte op het laatste af....
  • Ja maar ik had geen inspiratie....

Al deze "ja maren" gaan over het verschil tussen begrijpen en accepteren. Door deze techniek toe te passen accepteer je een tegenvallend resultaat. Het is een grote valkuil: begrip voor jezelf koppelen aan acceptatie van een tegenvallend resultaat.

Een variant op dit denken is: "Ik begrijp het niet en ik accepteer het niet", dit lijkt meer op zelfveroordeling en zelfkastijding. Het gaat je in de weg zitten en je loopt de kans jezelf daardoor mentaal op slot te zetten.

Een echt professionele instelling die van eigenaarschap getuigt is: Ik begrijp dat ik mijn resultaat niet gehaald heb, maar ik accepteer het niet.

Wanneer je als professional er voor kiest steeds succesvoller te zijn, dan is het in alle eerlijkheid verantwoordelijkheid nemen voor je eigen resultaten een belangrijke bouwsteen. Dan maak je het persoonlijk: het gaat er om dat jij verantwoordelijk bent, en niemand anders. Een prachtig leerproces dat gaat over jouw acties, jouw aannames en jouw beslissingen. Allemaal in jouw vakgebied en jouw realiteit.

Dit doe je zonder het persoonlijk te nemen, je bent niet je resultaten, het gaat niet over jou als mens. Professionele resultaten creëren is een serieuze zaak, maar geen kwestie van leven of dood.

Het startpunt van professioneel succes gaat om het onder ogen zien van 3 belangrijke feiten:

  1. Dit is het resultaat dat ik tot nu toe gerealiseerd heb.
  2. Dit is het resultaat dat ik van mijzelf verwacht had.
  3. "Ik ben daar verantwoordelijk voor"

Dit draagt bij aan het jezelf op een professionele manier kwetsbaar opstellen. Het je geeft je een stuur in handen om te leren en een persoonlijke analyse te maken van jouw aanpak.

Meer weten? Kijk op www.performancematters.nl of neem contact met mij op.

Ruud van Es 06-29395100