Het beroep “Manager” is een uitstervend vak. Althans, dan doen veel artikelen die in de media verschijnen ons geloven. Gisteren was nog in het AD te lezen dat het “de beste ontwikkeling ooit” is dat managers verdwijnen. Managers zijn “sneue apen” en hebben “nergens verstand van”. Dit zijn de eerste google hits deze ochtend op de zoekterm manager. Of denk eens aan het veel genoemde “Buurtzorg” daar is het management zelfs volledig achterwege gelaten. Oeps.

Ik heb een oproep gedaan op LinkedIn met de vraag wat de belangrijkste taak is van “de manager” volgens mijn (overwegend uit managers bestaande) netwerk. De belangrijkste opmerkingen die ik in de antwoorden terug vind zijn de volgende:

  •  “laten floreren van je medewerkers”
  •   “richting gevend door duidelijk te zijn”
  •  “resultaten laten halen”
  •  “luisteren”
  • “omstandigheden creëren waarbij de persoon het beste tot zijn recht komt”
  •  “sterrenstof strooien” (waar kunnen we dat bestellen?)
  •  “Van Gaal is de manager en niet de voetballer” (niet met de inhoud bemoeien)
  • “zien wat anderen nodig hebben om hun vakmanschap te etaleren”

Er is natuurlijk helemaal niks mis met deze rolopvattingen. Ik denk veel mensen maar al te graag een manager willen (als het dan toch moet….) die deze regels naleeft. Dus de complimenten voor mijn netwerk.

We moeten dus constateren dat er een gap is tussen wat managers zeggen en vinden en wat medewerkers daadwerkelijk ervaren. En daar is de beroepsgroep ”Manager” toch echt zelf verantwoordelijk voor. Hoe word je van een “Sneue Aap” een “Blije Aap”

7 tips om een blije manager te worden en te blijven:

1.   Spreek je medewerkers aan op feiten, wees eerlijk en duidelijk.

Je bent als manager verantwoordelijk voor de feitelijke resultaten. Terwijl het aanspreken op resultaten nogal eens achterwege gelaten wordt omdat dit ongemakkelijk voelt. We denken dat we de relatie met onze medewerker schaden wanneer we ze aanspreken. Misvatting! Wees duidelijk en helder over wat je verwacht. Onduidelijkheid is de bron van veel teleurstellingen.

2.   Blijf weg van de inhoud.

Benader je medewerkers als professionals, zij weten hoe ze resultaten moeten behalen. Ken en erken de competenties van je medewerkers. Geef vertrouwen en krijg vertrouwen.

3.   Straf en oordeel niet wanneer een resultaat niet gehaald wordt.

Wees objectief en blijf weg van oordelen en straffen. Angst is je grootste vijand. Wanneer resultaten niet gehaald worden is het jouw taak als manager te analyseren waar de leerpunten voor je medewerker liggen. Verken waardenvrij samen met je medewerker het proces waardoor het resultaat niet gehaald is. Maak afspraken voor de volgende keer, en geef complimenten wanneer je progressie ziet.

4.   Geef het goede voorbeeld en wees eerlijk naar jezelf, kom van die rots af.

Geef het goede voorbeeld door net zo eerlijk naar jezelf als naar je medewerkers te kijken. Stel je kwetsbaar op, erken je eigen leerpunten en communiceer die. Doe alles voor een lerende organisatie. Om de analogie van de sneue aap te volgen: kom van die rots af.

5.   Wees de kritische en uitdagende vriend van je medewerkers.

Leg de lat hoog. Een goede coach zoekt altijd de rek op en geeft uitdagende doelen. De kunst is je medewerker zo goed te kennen, dat je maximaal beroep doet op de aanwezige competenties. Probeer van een 4 geen 5 te maken, maar ga er voor om van de 7 een 9 te maken. Daarmee bedoel ik dat je op aanwezige talenten aanspreekt, en je niet richt op die competenties waar je medewerker geen plezier aan beleeft en van nature minder goed in is.

6.   Managen is een vak, geen beloning voor bewezen diensten.

Managen is een vak. De rol van manager is geen beloning voor uitmuntende prestaties. Een goede verkoper is nog geen goede salesmanager of CCO en een goede ontwikkelaar is nog geen goede teamleider of CTO. Wanneer benoemingen gaan over “meer geld” of “meer status” zijn er ook andere manieren om bewezen diensten te belonen. Waarom zou de manager altijd een hoger salaris moeten krijgen dan een excellent presterende professional? Niemand is gebaat bij een verkeerde loopbaan keuze . De medewerker niet, de klant niet en de organisatie niet. Stop daarmee.

7.   Voeg iedere dag waarde toe voor je team.

Begin iedere dag met de vraag welke waarde jij gaat toevoegen voor je team. Zolang je die vraag nog kunt beantwoorden lijk je op het goede spoor te zitten. Als je het antwoord niet kan geven wordt het tijd om eens kritisch naar je zelf te kijken. Anders word je de sneue aap in dit verhaal.

Is het vak manager nu wel of geen uitstervend beroep? Nee, ik denk van niet. Het vak is in transitie. De nieuwe generatie managers is niet alleen gericht op beheersing en controle, maar is gericht op de ontwikkeling en de groei van zijn medewerkers. De nieuwe generatie managers zorgt ervoor dat medewerkers verantwoordelijkheid leren te nemen voor het eigen handelen, het eigen denken, het eigen leerproces en daarmee voor de eigen resultaten.

Herken je jezelf hierin? Of zie verbeterpotentieel voor jezelf of jouw eigen Manager? Kijk dan eens verder op www.performancematters.nl voor nog veel meer inspiratie.

Ruud van Es

ruud@perfomancematters.nl