Deze zomer hebben 1.100 werknemers meegedaan aan een door ons geinitieerd onderzoek over ‘eigenaarschap’. Dit onderzoek is uitgevoerd door Motivaction, een toonaangevend onderzoeksbureau.

Op dit moment worden de uitkomsten geanalyseerd. We zijn natuurlijk erg benieuwd naar wat dit onderzoek te zien zal geven. Eigenaarschap is namelijk hét thema waarin we veel leidinggevenden en professionals begeleiden.

Op basis van de onderzoeksresultaten ontwikkelen we een scan waarbij we de mate van eigenaarschap binnen een organisatie inzichtelijk kunnen maken. En belangrijker: we wijzen de mogelijke verbeterpunten aan in een organisatie, met als doel om eigenaarschap op een hoger niveau te krijgen.

Een van de thema’s die in het kader van het onderzoek is bevraagd, is ‘verantwoordelijkheid’. Dit zijn de drie vragen die het laagst scoorden en waar dus de meeste ontwikkelmogelijkheden liggen:

Op nummer 3: Wanneer ik mijn werk zelf niet of niet op tijd kon uitvoeren, heb ik de hulp ingeroepen van anderen.

Hulp inroepen van anderen: het is niet de meest favoriete bezigheid van professionals. Gelukkig lukt het meestal als professional om tot de resultaten te komen die je in je gedachten had en die door de klant verwacht worden. Maar wat als het niet lukt? Eigenaarschap betekent niet dat je alles in je eentje moet oplossen, maar wel dat je de verantwoordelijkheid neemt om tot het gewenste resultaat te komen. Dat betekent dat je in de dagelijkse praktijk op tijd kunt herkennen dat iets niet gaat lukken en dat je dat met anderen bespreekt met als focus om op tijd de resultaten te realiseren die van je verwacht worden. Het is geen schande om een keer te zeggen ‘Ik ga dit niet voor elkaar krijgen; help eens?’.

Op nummer 2: Knelpunten heb ik neergelegd bij mijn leidinggevende.

Het zien van knelpunten is een handige eigenschap voor een professional. Niet als mopperende, klagende toeschouwer die bij elke denkbare tegenslag jammerend naar de baas loopt, maar om vanuit eigenaarschap het gesprek aan te gaan en met elkaar een dialoog te hebben over hoe er het beste met de gesignaleerde knelpunten omgegaan kan worden. Als je ze niet neerlegt bij je leidinggevende kan deze in ieder geval geen bijdrage leveren aan jouw proces om tot succes te komen.

En op nummer 1: Ik heb mijn collega's aangesproken op hun gedrag, prestaties en verantwoordelijkheden wanneer dat nodig was.

Dit gebeurt blijkbaar een stuk minder op de Nederlandse werkvloer dan mogelijk is.

Het is bij dit soort vragen altijd verstandig om een slag om de arm te houden, maar de laatste woorden van deze stelling geven er wel gewicht aan: ‘Wanneer dat nodig was’: het gaat dus om situaties waarin je voor jezelf de inschatting had gemaakt dat het nodig is een collega aan te spreken op zijn/haar gedrag, prestatie of verantwoordelijkheid.

Elke keer dat je vervolgens de keuze maakt om dit niet te doen laat je een kans op mooie resultaten liggen, ontneem je de collega de kans om te groeien en laat je jouw eigen eigenaarschap liggen om een belangrijk lid van het team te zijn. Kortom, een gemiste kans.