Eigenaarschap komt het best tot zijn recht als je voor een organisatie werkt waar je jezelf mee verbonden voelt.

Verbinding creëren en ervaren bij je organisatie valt niet mee in de huidige tijdgeest. Ik kom regelmatig bij organisaties die een aantal reorganisaties achter de rug hebben. En het beeld ontstaat dat het ‘niet de laatste was’. Hoe begrijpelijk ook, hoe logisch de tegeltjeswijsheid ‘het enige constante is verandering’ ook is, het draagt in het hoofd van mensen bij aan de verwijdering tussen zichzelf en de organisatie. Bij elke reorganisatie komen er functies te vervallen, wordt er gedaan aan preventieve mobiliteit en/of worden er mensen boventallig verklaard die al een aantal jaren aan de organisatie verbonden waren. Vanuit de top van veel van deze organisaties zie ik dat met veel integriteit plaatsvinden, maar hoe integer je dit ook doet : het doet iets met de verbinding die mensen hebben met hun organisatie.

Verbinding en eigenaarschap zijn op een belangrijke manier met elkaar verbonden. In het onderzoek dat Motivaction in onze opdracht heeft gedaan naar eigenaarschap blijkt verbinding een belangrijke factor. Een belangrijk element daarbij is:

Weten wat de missie en de strategische doelen van de organisatie zijn

Ik had vorig jaar bij een van mijn klanten een bevlogen manager die een operationele afdeling over had genomen van zijn voorganger. Toen hij met dit team te maken kreeg lag het team ‘op z’n gat’. Dat was het team zelf maar gedeeltelijk aan te rekenen. Als je een team lang genoeg niet betrekt bij de organisatie zal dit zijn weerslag hebben op de kwaliteit van het team. ‘Op z’n gat’ betekende in dit geval een hoop gemopper en geklaag: er moesten mensen bij, de werkdruk was te hoog, de productiviteit was niet om over naar huis te schrijven, er waren flinke achterstanden.

De betreffende manager introduceerde op vriendelijke, maar wel heldere wijze dat de focus kwam te liggen op het binnen redelijke termijn weggewerkt hebben van de achterstanden. De eerste reacties getuigden niet van veel eigenaarschap: ‘kan niet, er moeten mensen bij’. Ik zal hier niet ingaan op de elementen van de aanpak van de manager. Binnen drie maanden waren de achterstanden weggewerkt. Dat was al een prestatie van formaat, en ere wie ere toekomt, het was mooi om te zien hoe het team stap voor stap aan de slag ging en concreet van en met elkaar leerde om tot dit mooie resultaat te komen. Wat er daarna gebeurde vond ik nog veel mooier. Nadat er al wat eerste trots was ontstaan over de eerste resultaten ging het team ook echt kijken wat hun bijdrage kon worden aan de strategische doelen van de organisatie. Hier kwamen een paar prachtige ideeën uit waar de organisatie veel plezier aan gaat beleven. Een half jaar eerder was dit niveau ondenkbaar geweest. Toen was het team nog ‘tegen’ de organisatie. Nu werd er actief gezocht naar verbinding met de organisatie.

‘Weten’ in de term ‘weten wat de missie en de strategische doelen van de organisatie zijn’ betekent iets als je er vanuit eigenaarschap naar kijkt. Het betekent dat je als leidinggevende, professional of als team van professionals actief en bewust kijkt naar wat jouw of jullie bijdrage kan zijn aan de strategische doelen van de organisatie en hier verantwoordelijkheid voor nemen. Je mag er trots op zijn als je hier in je dagelijkse werk aan mag bijdragen.

Van hieruit kun je geïnspireerd werken aan de doelen van je organisatie. Daarover een volgende keer meer!

Als dit artikel je aanspreekt, voel je vrij het te delen.

Gijs den Engelsman MBA

06-51994280