Vorige week heb ik geschreven over de linken die je kunt maken tussen verbinding en eigenaarschap, waarbij het weten wat de missie en strategische doelen van je organisatie zijn centraal stond.

Vandaag neem ik je mee in het werken aan die doelen:   

Geïnspireerd werken aan de doelen van de organisatie

Een klant van ons heeft inspireren en leren hoog in het vaandel staan. Met een team van managers gingen we kijken hoe we dit konden verbinden aan de dagelijkse werkpraktijk. We kwamen uit op de HR-cyclus. Bijna elke grote organisatie heeft wel zo’n systeem. Meestal bestaat deze cyclus uit drie gesprekken per jaar: aan de start van het jaar een doelstellingengesprek, halverwege het jaar een functioneringsgesprek, en aan het einde van het jaar een beoordelingsgesprek. Hier ligt voor elke organisatie een gouden kans om verbinding tot stand te brengen tussen de missie en doelstellingen van de organisatie en de bijdrage van elke professional die er werkt. In de meeste organisaties waar ik rondloop wordt deze kans niet optimaal benut. En dan druk ik me nog voorzichtig uit. Vaak ziet het management en HR deze cyclus als een ‘moetje’. Het lijkt belangrijker om het vinkje gezet te hebben dat alle formulieren ingevuld zijn en dat de bijbehorende deadlines gehaald zijn dan dat deze cyclus op een inspirerende manier gebruikt wordt om verbinding tot stand te brengen en te houden. 

We gingen uit een ander vaatje tappen. We nodigden alle professionals uit om te gaan werken met succesbeelden voor het nieuwe jaar. De spelregels waren dat ze waren verbonden met de doelen van de organisatie en dat ze voor hen persoonlijk inspirerend waren. 

Als het gaat over eigenaarschap gebeurde er iets heel interessants. Het leek wellicht een simpele opdracht, maar voor een heel stel bleek het een confronterende opdracht. Ze beseften dat ze tijd gingen besteden aan het beelden maken en actief nadenken wat voor hen persoonlijk inspirerend was gegeven de doelen van de organisatie waar ze voor werkten. Voor de meesten was dat een leuke inspirerende opdracht die leidde tot een palet van mooie succesbeelden waarmee de verbinding ‘psychologisch gecontracteerd’ werd. Het werd het persoonlijke motortje waarmee ze het jaar ingingen. Het was zoveel aansprekender dan de jaren daarvoor, toen deze startgesprekken toch wat obligaat waren. 

Voor sommigen was het een proces waar ze nog wel een paar drempeltjes over moesten. Ze gingen niet alleen een vitaal contract met hun organisatie aan, maar zeker ook met zichzelf. Uitspreken, beschrijven en delen van succesbeelden die er voor jou toe doen is ook een kwetsbaar proces. Het was mooi om managers bij dit proces te begeleiden. 

Als dit artikel je aanspreekt, voel je vrij het te delen. 

Gijs den Engelsman MBA 06-51994280