Daar sta je dan. Er komt een belangrijk moment aan. Er wordt een prestatie van je verwacht. Ja, je hebt je voorbereid. Het zelfvertrouwen is er echt wel. En toch knaagt er ook iets. Het is ook spannend. Het ligt ook buiten je comfortzone. Misschien is de klant nieuw en belangrijk, misschien een vitale stap richting het realiseren van jouw droomresultaat. Kortom, de nervositeit slaat toe. Gelukkig heb je een goede vriend die je verhaal aanhoort en opbeurend tegen je zegt: 'wat is het ergste dat er kan gebeuren?'

Wat zijn typische antwoorden op die vraag?

  • Ik kan hopeloos afgaan voor het oog van voor mij belangrijke mensen. Falen zal mijn deel zijn, ik ga vast blokkeren, een black-out ligt op de loer.
  • Ik kan uitgelachen worden. Ik zie het levendige beeld voor me dat ik in al m'n kwetsbaarheid naakt voor de goegemeente onderwerp zal zijn van de spot van diegenen die wél hun zaakjes op orde hebben.
  • De zo belangrijke klant kan afhaken. Het gaat vreselijke consequenties hebben op financieel gebied. Het zal een kwestie van tijd zijn voordat ik ontslagen ga worden.
  • De wereld zal er eindelijk achter komen dat ik een charlatan ben, volstrekt incompetent voor de job die ik heb; er zal doorheen geprikt worden, ontmaskering zal plaatsvinden en het zal voor iedereen helder zijn dat ik er niet toe doe, er eigenlijk niet mag zijn, waardeloos ben, en meer van dat basisbeelden die we stiekem over onszelf tussen onze oren hebben.
  • Het zijn deze of andere beelden die op onbewuste wijze hun werk doen en nervositeit en piekergedrag aanwakkeren.

Het zijn ook voorbeelden waarbij de focus niet ligt daar waar de focus zou moeten liggen. De focus ligt namelijk op jou als persoon. Resultaten creëren die er voor jou toe doen gaan niet over jou. Hopelijk gaan ze over jou in de zin dat jij er iets mee hebt, dat het jouw hart heeft om tot juist deze resultaten te komen. Daar houdt het op. Vanaf dat moment gaat het over het resultaat. Daar ligt de professionele focus op.

Je wil dat jouw bijdrage een bepaald effect heeft. In mijn geval zijn dat dingen als 'de voorstelling over eigenaarschap inspireert', 'de klant besluit om bij ons een traject in te kopen om eigenaarschap te ontwikkelen', 'het boek raakt me en helpt me mooie stappen te zetten'.

Dat effect bewerkstellig ik wel of niet, in voldoende mate of niet. Richt daar je aandacht op, zowel in de voorbereiding als in de evaluatie zodra de bijdrage plaatsgevonden heeft. Aan de voorkant geeft die focus een zo groot mogelijke kans dat je tot een mooi (tussen-)resultaat gaat komen. Aan de achterkant genereert dat een optimaal leerproces.

Het ergste wat kan gebeuren is dat een bepaald resultaat (nog) niet gerealiseerd gaat zijn. Het allerergste dat je er niets van leert mocht je niet (helemaal) tevreden zijn over wat je hebt neergezet.

Nieuwsgierig hoe jij eigenaarschap kan toepassen binnen de organisatie? Bekijk ons gratis ebook ‘De 6 manieren om eigenaarschap te creëren.’