In mijn dagelijkse werkzaamheden als begeleider van leidinggevenden en professionals komt het thema ‘aanspreken’ met enige regelmaat als een rode draad terug. Ik vind het elke keer weer boeiend om te zien wat dit met mensen doet. Want de waarheid achterhalen is één, deze vertellen is twee. Aanspreken én aangesproken willen worden zijn cruciale factoren voor het halen van bovengemiddelde resultaten.

De meesten van ons zijn van mening dat de ongezouten waarheid pijnlijk en schokkend is. We zijn opgegroeid in een maatschappij die er zo over denkt. Toch laten onderzoeken het tegenovergestelde zien: als mensen een keuze hebben tussen het wel of niet weten van de harde feiten dan kiezen de meesten ervoor om ze wel te weten.

Psychologisch onderzoek laat consistent zien dat mensen die de feiten kennen gezonder zijn dan zij die dat niet doen. En toegegeven, het kan pijn doen als je met de waarheid rond je eigen resultaten wordt geconfronteerd. Au!

Maar kunnen we de waarheid aan? Het ontegenzeglijke antwoord is: ja!

In de ‘echte’ wereld van organisaties en bedrijven gaat het niet alleen om het vertellen van de waarheid, maar dit te doen op zo’n manier dat dit productief is. Het moet leiden tot een positieve verandering in de toekomst, waarbij lange termijnsucces het verschil maakt boven snel succes gevolgd door de ene na de andere terugval.

Als het om eerlijkheid en openheid in de organisatie gaat willen we bewust omgaan met de manier waarop we iets vertellen, maar we draaien er niet omheen. We willen het begrijpelijk, toegankelijk en duidelijk maken. We willen samen met de ander onderzoeken hoe de zaken liggen, hoe dat gekomen is en hoe we het de volgende keer (nog) beter kunnen doen. 

En dat is te leren, als je deze kunst nog niet zo goed verstaat…..

We reiken je een opzet aan in vier stappen, maar deze komen pas tot leven als je ze toepast met echte mensen in echte situaties. Weet je organisaties of bedrijven die met dit thema aan de slag willen, laat het me weten!