5 tips voor leidinggeven in thuiswerktijd

Terug naar overzicht

5 tips voor leidinggeven in thuiswerktijd

Deze tijd, waarin we massaal thuiswerken, vraagt om een andere manier van leidinggeven. Hoe ga je als manager met deze situatie om? We geven je vijf tips.

1. Bepaal een nieuwe lat

We hebben de neiging om dezelfde resultaten te willen blijven handhaven in deze ‘thuiswerktijd’, maar de omstandigheden zijn veranderd. Niet iedereen kan evenveel werk verzetten vanuit huis en niet iedereen kan goed omgaan met zelfsturing. Het heeft geen zin om krampachtig aan targets en resultaten te blijven vasthouden. Het is heel belangrijk om samen met het team een nieuwe lat te bepalen. Wat is er wel mogelijk en wat zijn dus realistische verwachtingen over de resultaten? Maak hier nieuwe afspraken over met je team. Deze kunnen dus ook bijgesteld worden. Als je dat niet doet bestaat de kans dat het stressniveau van je collega’s stijgt en zo hoog wordt dat je te maken krijgt met onproductiviteit en zelfs langdurig ziekteverzuim.

2. Zorg voor rolduidelijkheid

Zorg voor rolduidelijkheid en dat werkt twee kanten op. Maak duidelijk wat men van jou mag verwachten. Laat weten dat je er bent als het niet gaat en mensen vastlopen. Maar zorg ook dat het team weet wat er van hen verwacht wordt. En die verwachtingen zullen in thuiswerktijd hoogstwaarschijnlijk anders zijn, dus spreek dat uit.

3. Doe geen aannames

Er zijn grote verschillen in hoe mensen reageren op deze nieuwe situatie. De éne professional vindt het heel fijn om vanuit huis te werken, terwijl de ander geen ideale thuissituatie heeft en vaker gestrest is. De éne collega voelt angst en ervaart zelfs depressieve gedachten, terwijl de ander creatiever wordt. Aannames zijn onze grootste vijand, dus doe ze niet. Je hebt geen idee van de situatie van een ander, dus neem nooit aan dat het goed met iemand gaat.

Het kan zijn dat in het begin van deze nieuwe periode jouw team vol enthousiasme riep dat ze wel ‘een tandje harder’ zouden gaan werken. Wij merken dat veel professionals nu uitgeput raken. Wees je bewust van die verandering, luister, vraag door en sta stil bij wat deze situatie betekent voor iemand.

4. Creëer psychologische veiligheid

Veel van ons hebben, gelukkig, geen ervaring met situatie als deze. Het is essentieel om te zorgen voor psychologische veiligheid. Alleen dan durven mensen kwetsbaar te zijn. Uitspreken dat het niet goed gaat, doen we zeker op professioneel vlak, niet snel. Benadruk dat de situatie uitzonderlijk is en dat het oké is om aan te geven dat het niet gaat. Alleen dan kun je iemand helpen en bijsturen. Zorg dat jij aan de andere kant weet dat je op het team kan rekenen. Dus spreek uit dat je verwacht dat ze initiatief nemen om jou te informeren als het niet gaat.

5. Investeer in contactmomenten met je team

Je mist de momenten bij de koffieautomaat, de small talk en ziet niet hoe iemand rondloopt op kantoor. Kleine momenten die je een indicatie geven van hoe het echt met iemand gaat, heb je nu minder of zelfs niet. We merken ook dat het kan gebeuren dat professionals zichzelf gaan overschreeuwen en moeite hebben met zelfsturing. Mensen geven niet graag toe dat ze iets kunnen of het te veel is. Investeer in contactmomenten met je team, bijvoorbeeld door vaste bel momenten in te plannen en neem geen genoegen met ‘het gaat prima’.

Wil je meer weten over leidinggeven op afstand of over persoonlijke effectiviteit? We bieden twee online trainingen aan:

5 tips voor leidinggeven in thuiswerktijd

Wil jij eigenaarschap ontwikkelen?

Wil jij verder sparren naar aanleiding van deze blog? Vul je gegevens in in en wij nemen contact met je op.

Wil je weten wat we met jouw gegevens uit dit formulier doen? Lees dan onze privacyverklaring.

Wil jij eigenaarschap ontwikkelen?

Dat kan met oa. games, leergangen, scans en workshops bij Performance Matters!

Vind onze diensten hier