DE KLANT AAN HET WOORD

Aan het woord is Koop Hoekstra, teammanager bij Verslavingszorg Noord-Nederland:

VNN Verslavingszorg Noord Nederland

“Al weer een heel aantal jaren voer ik coachingsgesprekken met mijn coach van Performance Matters. We maken daarbij gebruik van de acht elementen van eigenaarschap én van de aanpak ‘Het Management Moment van de Waarheid’. Aanvankelijk met een aantal acute vragen omdat ik in een lastig parket zat binnen mijn organisatie. Later meer vanuit rust en in proces."

Mijn coach kent me erg goed. Hij luistert niet alleen naar mijn teksten, hij kijkt ook naar mijn gedrag. Hij heeft maling aan mijn ‘verhalen’ die ik soms gebruik om een situatie te verduidelijken.

Samenwerking

Hij ziet de discrepantie tussen het gesproken woord en de non verbale aspecten in mijn gedrag. Ik bespreek mijn dilemma's met hem. Wat wordt er in een specifieke situatie verwacht van mij in termen van leiderschap? Samen verkennen we de opties. Vaak neem ik hem mee in een mailwisseling of geef ik mijn overwegingen tussen de gesprekken door, zodat we goed zijn voorbereid op de geplande coachingsgesprekken.

We brengen de complexe wereld terug naar een aantal driehoeken: wat is het verschil tussen verwacht en gerealiseerd en hoe staat het dan met de verantwoordelijkheid?  Daarnaast werken we met de driehoek ‘patiënt-medewerker-euro’s’. Elk te behalen resultaat heeft altijd betrekking op één of meerdere elementen van deze driehoek.

Coaching is een instrument voor mij geworden. Een middel om mezelf scherp te houden. Onderhoud plegen aan mijn skills als leidinggevende. Ik merk dat ik het logisch ben gaan vinden om jaarlijks een aantal coaching gesprekken te voeren. Ik zou het niet meer willen missen. Een must voor elke manager die zijn beroep serieus neemt.

Persoonlijke ontwikkeling

Ik heb geleerd bij de feiten te blijven; ik heb geleerd te denken in termen van te behalen resultaten; ik heb geleerd om te denken in termen van eigenaarschap en verantwoordelijkheid; ik heb de driehoek patiënt- medewerker- euro’s voor de bril; ik heb geleerd ‘how to manage the manager’ toe te passen

Bovenstaande zaken maken dat ik beter de verbinding kan maken tussen de persoonlijke ambities van medewerkers aan de ene kant en hetgeen wat vanuit de organisatie wordt gevraagd aan de andere kant.”, zo besluit Koop.

 

Wilt u ook weten wat wij voor u in de praktijk kunnen betekenen? 

Neem dan contact met ons op. We gaan graag met u in gesprek. 

Wil je weten wat we met jouw gegevens uit dit formulier doen? Lees dan onze privacyverklaring.