Vertrouwen en eigenaarschap: een memo

Tijdens de laatste kabinetten is de roep om eigenaarschap vanuit de regering groter en groter geworden. Termen als zelfredzaamheid en de verantwoordelijke burger komen dan langs. Maar hoe worden deze ingezet? Wat stimuleert de burger om hier mee aan de slag te gaan?

Lees artikel

Ik gun iedere millenial een burnout

Er is een mooi onderzoek verschenen over millenials en burnout. Een derde van deze groep heeft een verhoogd risico op dit verschijnsel. Angstgevoelens en depressie liggen op de loer. Laat dit even op je inwerken. Zie een collegezaal vol prachtige jongeren voor je en besef dat 1 van elke drie risico loopt op burnout. Ik vind dat heftig.

Lees artikel

Wat maakt een team een team?

Er zijn natuurlijk boekenkasten volgeschreven over effectieve teams. Vertrouwen is hierbij een belangrijke basis, maar zeker niet het enige element. Verantwoordelijkheid nemen is hierin de sleutel!

Lees artikel

Regeldruk en eigenaarschap: een lastige combinatie

Eigenaarschap en vakmanschap ontwikkelen vraagt het accepteren van kwetsbaarheid, onzekerheid. Het vraagt het accepteren van het jezelf af en toe oncomfortabel voelen. Het vraagt lef, net als het maken van beslissingen.  

Lees artikel

Angst: de grootste vijand van eigenaarschap

In Nederland hebben 1,1 miljoen mensen een angststoornis. Het komt het meeste voor bij mensen tussen de 25 en 44 jaar. En dit is de groep waarbij er sprake is van een stoornis. Voor het leeuwendeel van ons is angst niet zozeer een stoornis, maar wel storend. Zeker als je wil gaan werken vanuit eigenaarschap.

Lees artikel

8 redenen waarom eigenaarschap bijdraagt aan mooie resultaten

Eigenaarschap is een grondhouding. Het is de basis voor hoe je in je werk staat, in je relatie tot jezelf, je klanten en collega's. Het is ook best een vage term. Wat is dan eigenaarschap? Belangrijker nog, hoe draagt het bij aan de resultaten van de organisatie?

Lees artikel

Wat is het ergste dat er kan gebeuren?

Daar sta je dan. Er komt een belangrijk moment aan. Er wordt een prestatie van je verwacht. Ja, je hebt je voorbereid. Het zelfvertrouwen is er echt wel. En toch knaagt er ook iets. Het is ook spannend. Het ligt ook buiten je comfortzone. Misschien is de klant nieuw en belangrijk, misschien een vitale stap richting het realiseren van jouw droomresultaat. Kortom, de nervositeit slaat toe. Gelukkig heb je een goede vriend die je verhaal aanhoort en opbeurend tegen je zegt: 'wat is het ergste dat er kan gebeuren?'

Lees artikel

Welke taal gebruik jij? Het slachtoffer, de toeschouwer of de eigenaar

Ik had onlangs een groep directeuren aan tafel. Het thema was ‘eigenaarschap ontwikkelen’. Hoe draag je er aan bij dat je medewerkers of je team als geheel meer vanuit eigenaarschap gaat werken om resultaten te realiseren die er toe doen?

Lees artikel

Ik ben een watje! Eigenaarschap in de dagelijkse praktijk.

Okay, ik start maar met mezelf kwetsbaar opstellen: ik ben een watje. Ik ben verknocht aan mijn auto. Robin van Linschoten zei ooit: ‘Ik, ik loop niet weg voor problemen. Ik neem de auto.’ Het had mijn levensmotto kunnen zijn. Gisteren had ik een gedwongen thuiswerkdag. M’n auto was in reparatie. Wat zich liet aanzien als een reparatie van een paar uur bleek een hele dag in beslag te nemen. Wat een tegenslag voor een watje. Een hele dag zonder auto. Gedoe.

Lees artikel

Professionals, daar hoef ik het eigenaarschap niet van te ontwikkelen!

Ik sprak afgelopen week met een leidinggevende die een groep professionals aanstuurt. Hij hoorde m'n verhaal over eigenaarschap aan, en hoe belangrijk het wel niet is om als leidinggevende actief het eigenaarschap van je medewerkers te ontwikkelen als ook van je team als geheel. Zijn reactie was: 'ik werk met professionals hoor, daar hoef ik het eigenaarschap niet van te ontwikkelen'.

Lees artikel